Toplumsal Cinsiyet ve Azınlıklar Enstitüsü
21.05.2012
Kadınlara ve Çocuklara Yönelik Şiddetin ve Cinsel
İstismarın Önlenmesi
Yasa Önerisi İle İlgili Görüş ve Öneriler
2.
Madde
Önerilen
Değişiklik: “Çocuk” 18 yaşın altındaki kişileri anlatır. Bu yasada belirtilen şiddet, cinsel sömürü
ve istismar davranışları 18 yaş altındaki tüm kız ve oğlan çocukları kapsar.
Gerekçe: Yasada referans edilen Avrupa Konseyi Çocukların Cinsel Sömürü ve
İstismara Karşı Korunması Sözleşmesi’nde Madde 18(1)(a)’ya göre cinsel istismar
“ulusal hukukun ilgili hükümlerine göre yasal olarak cinsel erginlik yaşına
gelmemiş olan bir çocukla cinsel faaliyetlerde bulunmak” olarak tanımlanır.
KKTC Ceza Yasası’nda oğlan çocuklar için cinsel erginlik yaşı belirtilmediği
için, yasaya bu ibarenin yerleştirilmemesi durumunda oğlan çocukların cinsel
sömürü ve istismara karşı korunması bu yasanın da kapsamı dışında kalacaktır.
2. Madde
Önerilen Değişiklik (eklenecek metin): Çocuklara yönelik şiddet ayrıca çocuklara yönelik ihmali içerir. İhmal,
ana ve babanın çocuğa yeterli ilgiyi göstermemesi veya ona karşı maddi ve
manevi sorumluluklarını ağır biçimde savsaklaması olarak anlaşılır
Gerkeçe: İmzalanan uluslararası sözleşmeler uyarınca, yasanın tümünde çocuklara
yönelik şiddetin ihmali de kapsaması gereklidir.
5. Madde
Önerilen Değişiklik:
(2) Bu yasa kapsamındaki, kadınlara ve çocuklara yönelik şiddet ve cinsel
istismara karşı verilecek destek ve hizmetlerin sunumunda, temel insan
haklarına ve çocuk haklarına dayalı, toplumsal cinsiyet eşitliğine duyarlı,
sosyal devlet ilkesine uygun, adil, etkili ve süratli bir yöntem izlenir. Hekimler, hemşireler, psikologlar, psikolojik danışman ve
rehberler, öğretmenler, polisler gibi ama bunlarla sınırlı olmayacak şekilde
bireylerle direk temas halinde olan bütün meslek gruplarından kişilerin, görev
alanlarına dahil kısımları içerecek şekilde Bakanlık tarafından onaylanan
hizmet içi eğitimden geçmeleri ve sertifika almaları yasal zorunluluktur. Bu
eğitim programlarını ve sertifikaları sunan kurumların bu yasada belirlenen
ilkeler çerçevesinde uygunlukları yılda bir kez olmak üzere Bakanlık tarafından
denetlenip onaylanır.
Gerekçe: “Eğitim verilir” ibaresi kesin bir zorunluluk getirmemekte, keyfi
duyulmaktadır. Bu alışma özel bir eğitim ve farkındalık gerektirir. Şiddetin ve
istismarın tespit edilebilmesi, siddet yaşayan bireylere sunulacak desteğin
faydalı olması ve etkilerinin sürekliliğinin sağlanabilmesi için çalışanların
bu farkındalık ve eğitim çalışmasından geçmesi şarttır. Para veya farklı bir
menfaat için gerekli eğitim alınmadan sertifikaların verilmesinin önüne geçmek
için düzenli denetim şarttır.
6. Madde
Önerilen Değişiklik:
Bu Yasa kapsamında verilen hizmet, ülke çapında eşit ve dengeli sunulur.
Hizmetin kırsal kesimlerde de erişilebilir olması için özel çaba gösterilir.
Gerekçe: Mevcut durumda kırsal bölgeler ihmal edilmektedir. Her kazada sadece
bir Birim’in bulunması durumunda kırsal bölgelerde yaşayan bireylerin
hizmetlere erişimi zorlaşacaktır. Böylece kırsal bölgelere erişim için özel bir
çaba gösterilmelidir.
7. Madde
Önerilen Değişiklik:
Şiddeti ve Çocuk İstismarını Önleme Birimlerinde görev yapacak personel sayısı
Bakanlık tararfından ihtiyaca göre belirlenir ve her birimde mutlaka psikolog,
sosyolog, hukukçu, doktor, sosyal hizmet uzmanı ve sekreter olacak şekilde
istihdam yapılır. Birimlerde koordinasyon
görevini yapacak uzmanın psikolog, sosyolog veya sosyal hizmet uzmanı olması,
koordinatörün geldiği uzmanlık alanından en az bir personel daha bulunması
sağlanır. Ayrıca her birimde sürekli bulunmak üzere en az iki polis mensubu
görevlendirilir.
Gerekçe: Şu anda Çağlayan Çocuk Yuvası’nın durumunda görüldüğü gibi, personel
eksikliğinden dolayı sosyal hizmet uzmanı personelin yöneticilik görevini
üstlenmek durumunda kalması, bu uzmanın kendi hizmet alanına yoğunlaşmasına
engel olmaktadır.
7. Madde
Önerilen Değişiklik:
Şiddeti ve Çocuk İstismarını Önleme Birimlerinde görev yapacak personel sayısı
Bakanlık tararfından ihtiyaca göre belirlenir ve her birimde mutlaka psikolog,
sosyolog, hukukçu, doktor, sosyal hizmet uzmanı ve sekreter olacak şekilde
istihdam yapılır. Ayrıca her birimde sürekli bulunmak üzere en az iki polis
mensubu görevlendirilir. Bu birimlerde
görev yapacak personel çalışmaya başlamadan önce kadın ve çocuğa yönelik şiddet
ve cinsel istismar konusunda bilgi sahibi ve tecrübeli uzmanlar tarafından
mesleki eğitimden geçirilir.
Gerekçe: Bu konuda insan ve çocuk haklarını gözeterek
ve şiddet döngüsünü kırmak için gerekli olan güçlenmeyi sağlayacak şekilde
çalışmak özel bir eğitim ve farkındalık gerektirir. Şiddet yaşayan bireylere
sunulacak desteğin faydalı olması ve etkilerinin sürekliliğinin sağlanabilmesi
için çalışanların bu farkındalık ve eğitim çalışmasından geçmesi şarttır.
8.
Madde
Önerilen
Değişiklik: (D) Kadınlara ve çocuklara
yönelik şiddet ve cinsel istismar konularında faaliyet gösteren sivil toplum
örgütü temsilcilerinin de yer alacağı bir Şiddet İzleme Komitesi kurmak. Bu
Komite altı ayda bir, tedbirlerin uygulanmasının sonuçları
ve ilgililer üzerindeki etkilerine dair rapor hazırlayarak Bakanlığa sunar.
Gerekçe: Şiddet İzleme Birimi örnekleri birçok Avrupa ülkesinde mevcuttur,
Avrupa Kadın Lobisi tarafından da teşvik edilmektedir. Türkiye’deki örnek
başarılı bir modeldir.
8.
Madde
Önerilen
Değişiklik (eklenecek metinler): (1) (E) Gerekli durumlarda şiddet mağduru kişilerin
yerleştirilebilecekleri uygun sığınma evi veya yurdun var olmaması durumunda,
ihtiyaca uygun bir sığınma evi veya yurt kurar.
(1)
(F) Üç ayda bir, gerekli durumlarda şiddet mağduru kişilerin
yerleştirilecekleri sığınma evi, yurt veya ailelerin bu yasada belirlenen
ilkelere uygunluğunu denetlemek, raporlamak.
Gerekçe:
1.
Şu anda ülkemizde özellikle 12 yaş üstündeki oğlan çocukların gerekli
durumlarda yerleştirilebilecekleri bir yurt bulunmamaktadır. Bu da ergenlik
çağına girmiş, şiddet ve cinsel istismar yaşayan oğlan çocukları çocuk hakları
çerçevesinde kabul edilemez bir şekilde mağdur etmektedir. Bu yasanın bu
mağduriyeti ivedilikle ortadan kaldırması gerekmektedir.
2. Kadınlara Yönelik Şiddet ve Ev İçi Şiddetin
Önlenmesi ve Bunlarla Mücadeleye Dair Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nin 23.
Maddesinde belirtildiği gibi, “Taraflar, kadınlar ve çocuklar başta olmak üzere,
mağdurlara güvenli barınma imkanı sunmak ve onlara ilişkin önceden önlem almak
amacıyla yeterli sayıda, kolay erişilebilir ve uygun sığınma evleri kurmak
üzere gerekli hukuki veya diğer tedbirleri alır.” Dışardan gerekli uzman
desteğin alındığı ancak devlet himayesinde sürdürülebilirliği garanti altına
alınmış bir sığınma evinin olmaması durumunda (ki şu andaki durum maalesef
böyledir) bu yasanın birçok maddesinin işlevselliği olmayacaktır. Böyle bir
sığınma evinin olmaması yukarda belirtilen Sözleşme maddesinin de ihlalidir.
Madde
8
Önerilen
Değişiklik: (2) (A) Şiddet veya cinsel sömürü veya istismar mağduru
kişiye psikolojik ve hukuksal destek sağlamak ve barınma, geçici maddi yardım,
sağlık, adlî yardım gibi hizmetleri sağlamak
ve koordine etmek.
Gerekçe: Şiddet ve sömürüye karşı yukardaki destekleri sağlamak devletin
görevidir.
Madde
8
Önerilen
Değişiklik: (2) (B) Gerekmesi halinde şiddet veya cinsel sömürü
veya istismar mağduru kadınların ve çocukların bulundukları yerden
uzaklaştırılıp uygun sığınma evi, yurt veya Sosyal Hizmetler Dairesinin uygun
göreceği bir aile yanına yerleştirilmesini sağlamak. Yerleştirmenin bir aile yanına yapılması durumunda, çocuk
yerleştirilmeden önce o evde yaşayan yetişkinlerin çocuk hakları, şiddet,
cinsel istismar ve sömürü üzerine bir farkındalık çalışmasına katılmasını ve bu
yasada belirlenen ilkeler çerçevesinde aile uygunluğunun her üç ayda bir
denetlenip, raporlanmasını sağlamak.
Gerekçe: Ülkemizde çocukların yerleştirilebilecekleri
yuvaların kapasite yetersizliğinden dolayı, korunmaya alınması gereken birçok
çocuğun aslında şartları çocuğu korumaya uygun olmayan ailelere teslim edildiği
bilinmektedir. Bunun önüne geçilmesi için hem yuva kapasitesinin artırılması,
hem ailenin uygunluğunun bu yasada belirlenen ilkeler çerçevesinde belirlenmesi
ve takip edilmesi, hem de çocuğu korumaya alacak ailenin konunun uzmanları
tarafından gerçekleştirilecek farkındalık ve eğitim çalışmasına katılması
gerekmektedir. Bunun olmaması durumunda çocuğun devlet eliyle daha riskli bir
ortama yerleştirilmesi söz konusu olabilir.
Madde
9
Önerilen Değişiklik:
Bu Yasa kapsamına giren bütün şiddet ve çocuğun cinsel sömürü veya istismarı
biçimleriyle ilgili olarak; arayanlara, gizlilik içerisinde veya arayanın
kimliğinin gizli kalmasına gereken özeni göstererek danışmanlık yapmak, mağdura
hakları konusunda bilgilendirme yapmak ve Sosyal Hizmetler Dairesi ile diğer
ilgili kurumlara yönlendirmek üzere ülke çapında, kesintisiz (7/24) çalışan,
ücretsiz telefon destek hattı hizmeti sağlayacak bir telefon hattı açılır. Bu hatta çalışacak personel çalışmaya
başlamadan önce kadın ve çocuğa
yönelik şiddet ve cinsel istismar ve acil destek hatları konusunda bilgi sahibi
ve tecrübeli uzmanlar tarafından yoğunlaştırılmış mesleki eğitimden geçirilir.
Gerekçe: Bu
konuda insan ve çocuk haklarını gözeterek ve şiddet döngüsünü kırmak için
gerekli olan güçlenmeyi sağlayacak şekilde çalışmak özel bir eğitim ve farkındalık
gerektirir. Şiddet yaşayan bireylere sunulacak desteğin faydalı olması ve
etkilerinin sürekliliğinin sağlanabilmesi için çalışanların bu farkındalık ve
eğitim çalışmasından geçmesi şarttır. Acil destek hattında hizmet sunmak da
özel bir eğitim gerektirmektedir.
Madde 11
Önerilen Değişiklik: (1) Polis mensupları, şikayet ve ihbar
üzerine veya kendisinin öğrendiği veya tanık olduğu bir şiddet veya çocuk
istismarı olayı karşısında, resmi tatil gün ve saatlerinde ve gecikmesinde
sakınca bulunan hallerde, koruyucu tedbir kararı verilinceye kadar öncelikle
mağduru, yakınlarını ve tanıkları güvence altına alacak ve saldırganı
durduracak ve uzaklaştıracak tedbirleri alır. Polis mensupları mağdurla ilk temas anında mağdurun güvenli hissedeceği
yalnız bir ortamda Şiddeti ve Çocuk İstismarını Önleme Birimi’nden ilgili
uzmanlarla yüzyüze veya telefonla görüşmesini sağlar.
Gerekçe: Aile içinde şiddet yaşayan bireyin haklarından ve devletin sunacağı
koruma ve destek hizmetinden haberdar olması şiddeti rapor edebilmesi ve doğru
ifade verebilmesi açısından gereklidir.
Madde 14
Önerilen Değişiklik: (2)
Cezaların belirlenmesinde ve infaz edilmesinde hiçbir şekilde iyi hal,
pişmanlık ve şartlı tahliye gibi cezai
indirimler uygulanamaz. Hapis cezaları, para cezasına çevrilemez.
Gerekçe: Şu anda ülkemizdeki cezaevi sistemi ve yeni yürürlüğe konan şartlı
tahliye sisteminde rehabilitasyon ve takip konusundaki altyapısal
eksikliklerden dolayı bu yasa dahilindeki cezaların infazında şartlı tahliye
dahil cezai indirimlerin veya değişikliklerin uygulanmaması şarttır.
Madde 20
Önerilen Değişiklik: (4)
İlköğretim ve ortaöğretim müfredatına, çocuk hakları, çocukların cinsel
sömürüsü ve istismarı, kadının insan hakları ve kadın erkek eşitliği konusunda
eğitime yönelik dersler konulur. Yine bu
konularda ebeveynlere yönelik hazırlanacak bilgilendirme broşürleri her sömestr
başında ailelere gönderilir. Her okulda her sömestr en az bir kez olmak üzere
ebeveynlere ve çocukların velisi durumundaki kişilere yönelik bilgilendirme
toplantıları düzenlenir.
Gerekçe: Çocukların müfredat çerçevesinde öğrendikleriyle evdeki tutumların
uyuşmaması durumunda ailede çatışmalar artar. Bu sebeple ailenin de paralel
olarak bilinçlendirilmesi elzemdir.
Madde 20
Önerilen Değişiklik (eklenecek madde): (6) Hekimler, hemşireler, psikologlar, psikolojik danışman ve
rehberler, öğretmenler, polisler gibi ama bunlarla sınırlı olmayacak şekilde
bireylerle direk temas halinde olan bütün meslek gruplarından kişiler, bu yasa
kapsamındaki tüm şiddet, ihmal, cinsel sömürü ve istismar belirtileri bulunan
tüm durumları Şiddeti ve Çocuk İstismarını Önleme Birimleri’ne ihbar etmek ve
raporlamakla yükümlüdür.
Gerekçe: Kadınlara ve çocuklara yönelik şiddet ve cinsel istismar vakalarında
etkili olan güç ve baskı dinamiklerinden dolayı mağdur kişilerin kendi
insiyatifleri ile şikayette bulunmalarını beklemek gerçekçi değildir. Devletin
kadın ve çocukları koruma görevini yerine getirebilmesi için bireylerle direk
temas halinde olan tüm meslek gruplarının bu konuda bilinçlenmesi ve şüpheli
durumları ivediyetle ilgilil devlet kurumlarına rapor etmesi gereklidir.
Madde 20
Önerilen Değişiklik (eklenecek madde): Herhangi bir çocuğun hamilelik ve/veya evlilik durumunda eğitim hakkı
elinden alınamaz.
Gerekçe: Genel Ortaöğretim Dairesi (Kuruluş, Görev ve
Çalışma Esasları) Yasası (50/1989 sayılı
yasa) gereğince düzenlenen Ortaokullar ile
Ortaöğretim Kurumları Kayıt-Kabul, Devam-Devamsızlık Tüzüğü’nün 5. Maddesi’ne
göre nişanlı veya nikahlı çocukların okula devamları yasaklanmaktadır. Bu madde
çocuk haklarının önünde önemli bir engel ve çocuklara yönelik ayrımcılık ve
şiddet teşkil eder.
No comments:
Post a Comment